Fotografie opdracht

OPDRACHT 1: ANTON CORBIJN

Ga naar de website van Corbijn http://www.corbijn.co.uk en bekijk wat van zijn werk.

 

Anton Corbijn fotografeert portretten van popartiesten. Hij is hiermee inmiddels wereldberoemd geworden. Ook maakt hij videoclips.

 

  1. Waarom denk je dat zijn foto’s opvallen tussen andere foto’s van popartiesten?
  2. Zie je verschillen tussen de meeste foto’s die je bijvoorbeeld in agenda’s of popbladen ziet staan en deze foto’s? Wat zijn volgens jou deze verschillen?

1. Ik denk dat zijn werk opvalt, omdat de foto's heel erg mooi zijn. Eigenlijk allemaal een soort grauwe tint of effect hebben zijn en allemaal dezelfde stijl hebben.

2. De foto's zijn best somber. De mensen op de foto's lachen eigenlijk niet. Het zij niet echt foto's die je in een tijdschrift ziet. Ik zou het me wel voor kunnen stellen dat deze foto's voor een campagne voor een merk zouden kunnen worden gebruikt.

 

De popfotos van Corbijn staan er om bekend dat de omgeving en de zwartwit korrelige structuur de sfeer van de muziek weergeven. google op de volgende foto´s: U2 (Joshua Tree), David Bowie, Elvis Costello en Miles Davis.

 

3. Welke sfeer hoort bij welke muzikant? Breekbaar, verdoofd, Opdringerig, Weermoedig, Speels, humoristisch, Serieus, Uitdagend
4. Welke foto vind je de meeste emoties oproepen. Waarom?

5. De foto van U2 is bedoelt als cover voor de album Joshua Tree. Beschrijf de poses van de bandleden.

6. Kun je uit de foto opmaken dat Bono de zanger is? Hoe heeft Corbijn dit verbeeld?

3. U2 (Joshua Tree): serieus, weemoedig

David Bowie: serieus, uitdagend 

Elvis Costello: speels

Miles Davis: serieus, verdoofd

4. Ik vind dat de foto's van Elvis Costello de meeste emoties opwekken, omdat ik daar blij van word. Hij heeft als enige een glimlach op zijn gezicht.

5. Ze staan niet netjes naast elkaar. Er staan iemand met zijn gezicht de andere kant op en er staat iemand helemaal achteraan, achter iemand verscholen.

6. Bono staat als enige de andere kant op gedraaid. Zo is het duidelijk dat Bono een andere taak heeft dan de rest.

 

 Bekijk de volgende foto van de popgroep REM: http://www.fanpop.com/clubs/anton-corbijn/images/29799294/title/work-with-rem-photo

7. Wat beelden de bandleden van REM uit?

Corbijn verteld over deze foto dat het spontaan is ontstaan.

8. Zie je dat ook als je deze foto vergelijkt met de foto van U2?

Bekijk nogmaals alle foto's van Corbijn die je tot nu toe hebt bekeken.

9. Welke foto springt er voor jou het meest uit. Waarom?

7. De foto's zijn spontaan en het lijkt alsof de foto's per ongeluk zijn gemaakt. Alsof de bandleden daar toevallig stonden of liepen.

8. Ja, zeker. Bij de foto van U2 lijkt het alsof de foto heel erg geregisseerd is. Het is geposeerd. Mensen staan niet zo in het echt.

9. De foto's van Elvis Costello springen er het meest uit. Ze zijn anders dan anders, omdat ze humoristisch zijn.

 

OPDRACHT 2:  EXACTITUDES
Ellie Uyttenbroek en Ari Versluis: zet een styliste en een fotograaf bij elkaar en er ontstaat iets bijzonders. Beiden zijn geïntrigeerd door 'dresscodes' (en dus identiteit) van diverse sociale groepen (culturen) en hebben dit de afgelopen 8 jaar via fotografie vastgelegd. De serie foto's, genaamd Exactitudes, laten een tegenstelling zien van 'exact & attitude'.



De link geeft vast een voorproefje: kies een willekeurig vakje & laat je verrassen - wat te denken van sleeves, bouncers, ghoullies, gabberbitches & gameboys?
Ga naar de site www.exactitudes.com

1. Wat zou de reden zijn voor de fotograaf om deze series te maken?

De geportretteerden zijn aangekleed door een styliste en moeten een pose aannemen die de fotograaf hen opgelegd.
2. Vind je dit dan nog wel portretfotografie? Vind je het nog wel het doel nastreven?
3. Zouden de foto´s net zo sterk zijn als ze niet in serie van twaalf stuks gepresenteerd zouden worden? Verklaar jouw antwoord.

4. Welke serie spreekt jou het meest aan? Waarom?

1. Het is een soort 'onderzoek' naar hoe mensen zich kleden als ze in een bepaalde sociale groep zitten. Het geeft de overeenkomsten en verschillen weer tussen bepaalde sociale groepen.

2. De portretten zijn bedoelt als totaalbeeld. De foto's samen zijn het kunstwerk.

3. Nee, het is het totaalbeeld dat dit een bijzonder kunstwerk maken. Als het losse foto's waren zouden het gewoon foto's van iemand zijn.

4. De reeks van Annazaranina, omdat ik van een afstand zag dat er allemaal verschillende kleuren in voor kwamen. Ieder meisje heeft een andere kleur aan en daar wordt ik vrolijk van.

 

OPDRACHT 3: TEUN HOCKS
Ga naar http://www.artnet.com en type Teun Hocks in. Bekijk alle 25 foto´s die op deze site staan. Kies een foto uit die jou het meest aanspreekt

1. Wat zie je op deze foto?
2. Wat zijn de belangrijkste elementen van deze foto. Kies drie beeldende middelen uit onderstaande lijst uit en zet ze in volgorde van belangrijkheid. Licht, model, pose, attributen, sfeer, decor, kleur, compositie

Hiernaast zie je een afbeelding van een surrealistisch schilderij geschilderd door Magritte.
3. Zie je overeenkomsten met de foto´s van Hocks? Noem er drie.
4. Zou je de foto´s van Hocks surrealistisch kunnen noemen?
5. Hoe heeft Hocks deze foto´s gemaakt denk je? Beschrijf van begin tot eind.

1. Een man die op de wereld staat en met een geweer naar de sterren schiet. Hij schiet sterren uit de hemel.

2. Sfeer, pose/attributen, kleur. Sfeer het belangrijkst en kleur het minst belangrijk. D.m.v deze drie beeldende middelen heb je echt een idee van waar deze man zich bevindt.

3. Ja, wat er is afgebeeld het schilderij is ook iets dat in het echt niet kan gebeuren, het is surrealistisch dus. De manier waarop geschilderd is, is wel realistisch. De mensen die zijn afgebeeld zijn vrij realistisch geschilderd. Op alle afbeelding zit er een achterliggend verhaal achter.

4. Ja, want het is een soort fantasie. Dingen die in het echt niet voor komen.

5. Hij heeft eerst een verhaal bedacht. Toen heeft hij een groot decor geschilderd, waar hij vervolgens zelf voor gemodelleerd heeft, die hij daarna weer afdrukt en als foto/nieuw schilderij gebruikt heeft.

 

OPDRACHT 4: MARGI GEERLINKS
Ga naar de website http://www.torchgallery.com/margi-geerlinks.html en bekijk de foto’s van Margi Geerlinks
1. Wat is je eerste indruk van de foto´s?
2. Wat zou de fotografe met deze foto´s willen uitdrukken?
3. Vind je dat de fotografe daarin is geslaagd?

Een aantal foto´s van Margi Geerlinks stond afgedrukt in het NS blad RAILS en werd als schokkend ervaren. De RAILS bladen werden uit de treinen gehaald. Via de link: http://www.lennyoosterwijk.nl kun je via de zoekfunctie de Rails van april 2001 vinden (via de r van Rails, en dan de paar laatste pagina’s).

4. Kun je argumenten bedenken voor de tegenstanders van deze foto´s?
5. Welk argument zou je als fotografe kunnen bedenken om deze foto´s te verdedigen?
6. Welke technieken zou Geerlinks hebben gebruikt voor deze foto´s?

1. Veel kinderen waar veel huid bij te zien is. Een beetje raar.

2. Het eerste waar ik aan denk is dat kinderen vaak ouder willen zijn en ouderen jonger. Dus dat ze zich vaak anders voordoen.

3. Ja, maar ik vind wel dat er bij de kinderen iets te veel huid wordt laten zien.

4. De foto's zijn vrij confronterend en bizar.

5. Het is niet iets letterlijk opgevat moet worden. Mensen moeten zich niet te snel 'aangevallen' voelen.

6. Photoshop.

 

OPDRACHT 5: RINEKE DIJKSTRA
De foto´s van Rineke Dijkstra worden gepubliceerd in tijdschriften en tentoongesteld op exposities. Midden in het beeldvlak staan haar fotomodellen en ze kijken recht in de lens. Schuchter, vol verwachting of stoer. Rineke Dijkstra laat mensen die voor haar camera willen poseren bij voorkeur zelf hun houding bepalen. Genadeloos legt Dijkstra hun ziel dan keer op keer vast.

'Ik probeer te bereiken dat je als kijker in de huid van iemand anders kunt kruipen. Ik zoek altijd onderwerpen die iets universeels hebben, bepaalde ervaringen die iedereen wel kent. Maar op een bepaald moment van fotograferen of filmen moet je juist weer specifiek zijn, kijken naar wat mensen van elkaar onderscheidt. En dat zijn vaak kleine details, een houding, een gebaar of een oogopslag'

Ga naar de website http://www.mariangoodman.com/artists/rineke-dijkstra en bekijk het werk van Dijkstra.
1. Maakt Rineke Dijkstra gebruik van een styliste denk je? Kun je dat aan de foto´s zien?

Rineke Dijkstra staat bekend als een fotografe die de kwetsbaarheid van de mens zichtbaar maakt.
2. Ben je het met deze algemene mening eens? Verklaar jouw antwoord d.m.v haar foto’s.
3. Met welke beeldende middelen (materiaal, compositie, attributen, techniek, kleurgebruik, decor enz.) probeert ze de kwetsbaarheid beeldend te vertalen?

1. Ja, ik denk van wel. De kleuren zijn goed op elkaar afgestemd. Het is wel zo dat de kleding vrij gewoontjes is, dus ook wat mensen in het alledaagse leven zouden dragen.

2. Ja, bijvoorbeeld het meisje dat op de grond zit. Ze zit gewoon normaal, maar door haar gezichtsuitdrukking ziet ze er heel verdrietig en kwetsbaar uit.

3. Door bijvoorbeeld kleurgebruik. Als een foto een somber uiterlijk moet hebben, zit er een soort blauw-grijze 'kleurenwaas' overheen. Dit zorgt voor een somber effect. Ook de houding (compositie) van de mensen spelen een rol in wat er met de foto bedoelt wordt.

 

OPDRACHT 6: ERWIN OLAF
Ga naar www.erwinolaf.com en klik op commerce. Zoek tussen de portraits de vier foto’s van koningin Maxima op.
1. Vind je dit typische staatsieportretten*? Waarom wel/waarom niet?
2. Wat valt je op aan kleurgebruik en lichtval?
3. Welke associaties heb je bij de verschillende foto’s? Omcirkel minimaal twee woorden: Trots, Weemoedig, Intiem, Kwetsbaar, Statig, Speels, Vrouwelijk.
4. Zouden deze foto’s in het zwart/wit dezelfde kracht hebben? Waarom wel/niet?
Je zou kunnen zeggen dat de inbreng van de fotograaf zo dominant is dat er weinig sprake is van een echt staatsieportret.
5. Ben je het hiermee eens of niet? Waarom?

Bekijk onderstaande foto van Golden Earring zanger Barry Hay. Deze foto is gemaakt voor een landelijke campagne.

6. Kun jij bedenken wat voor een campagne dit zou kunnen zijn?

1. Ja, de eerste drie foto's zijn staatsieportretten, omdat haar houding heel formeel is. De laatste foto niet, want daar staat ze er niet zo formeel op, maar meer luchtig en casual.

2. In de foto's is veel licht gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de foto's er 'helder' uitzien.

3. Trots, Statig en Vrouwelijk.

4. Ik denk van niet. Doordat de achtergrond vrij donker is en Maxima vrij goed belicht is, gaat alle aandacht naar Maxima.

5. Ik denk van wel, omdat dit andere foto's zijn dan anders. Geen typische staatsieportretten. Dus je zou kunnen zeggen dat de fotograaf dit express heeft gedaan, om een andere kant van koningin Maxima te laten zien. Een meer 'toegankelijkere' koningin.

6. Misschien een campagne om het illegale downloaden van muziek te stoppen/ te minderen.

 

OPDRACHT 7: ALGEMENE VRAGEN:

1. Noem bij elk van onderstaande fotografen drie woorden die je bij ze vindt passen:
Anton Corbijn, Ellie Uyttenboek, Teun Hocks, Margi Geerlinks, Rineke Dijkstra, Erwin Olaf.
2. Welke manier van fotograferen spreekt jou het meest aan? Waarom?
3. Welke achtergronden, decors en attributen spreken jou het meest aan?
4. Ik hou van zwart/wit, sepia of kleuren foto´s. Omcirkel welke jou het meest aanspreken.
5. De mooiste foto die ik heb gezien is ……….
 De reden dat deze mij aanspreekt is ...........
6. Mijn portret zou ik door de volgende fotograaf laten maken ................

1. Anton Corbijn: Serieus, muziek, internationaal

Ellie Uyttenboek: Kleurrijk, totaalbeeld, sociale groepen

Teun Hocks: Surrealistisch, origineel, fantasie

Margi Geerlinks: Schokkend, actueel, waarheid

Rineke Dijkstra: Krachtig, kwetsbaar, emoties

Erwin Olaf: Serieus, kleurgebruik, licht

2. De foto's van Erwin Olaf spreken mij het meest aan. Ik vind het kleur- en lichtgebruik erg mooi.

3. De achtergronden van Rineke Drijkstra, omdat zij de achtergronden zo kan kiezen, dat ze de foto's niet overstemmen, maar heel goed ondersteunen.

4. Kleurenfoto's. Ik vind vaak dat zwart/wit foto's somber overkomen.

5. De foto van de vrouw met de spons die haar rimpels van haar gezicht afhaalt, omdat dit schokkend en metaforisch is.

6. Ewin Olaf, omdat zijn manier van fotograferen mij het meest aanspreekt.

 

 

DOE-OPDRACHT:

Op 23 februari is mijn tante Annelies jarig. Zij is geestelijk gehandicapt en haar verjaardag is de belangrijkste dag van het jaar. Je moet altijd zorgen dat je er bent, want anders heeft ze het er nog jarenlang over. Als de cadeautjes worden uitgepakt moet alle aandacht naar haar zijn gericht. We vieren haar verjaardag altijd in een restaurantje met de hele familie. Ik heb deze foto gekozen, omdat deze een beetje de sfeer van zo'n avond weergeeft. Ook vond ik het leuk dat dit een spontane foto is. Ik heb eigenlijk zonder dat ze het wisten een foto gemaakt. Hierdoor zie je echt hoe mijn familie is, dus niet geposeerd.

Helemaal rechts zit mijn tante en naast haar zit haar vriend, hij is ook geestelijk gehandicapt. Links van hen zit mijn andere tante en naast haar zit mijn opa. Je ziet dat Annelies en haar vriend heel tevreden naast elkaar zitten. Ze zeggen niet heel veel, maar ze hebben het erg naar hun zin. Mijn tante is heel zorgzaam en je ziet haar dan ook naar Annelies kijken, om te zorgen dat alles wel goed gaat. Mijn opa maakt op familiefeestjes (Kerst, Pasen, verjaardagen, etc.) altijd heel veel foto's. Hij probeert elk moment vast te leggen. Een paar dagen na zo'n familiefeest mailt hij iedereen een fotoalbum met alle (goede) foto's.